Pátek, 29 března, 2024
aktualne

Ekonomika přísného náboženství: Taliban poskytuje efektivní správu věcí veřejných

on

Jak je možné, že skupina náboženských fundamentalistů se slabým formálním vojenským výcvikem je tak účinná při ovládnutí území, které dosud úspěšně odolávalo i armádám těch nejimpozantnějších světových mocností včetně Britů, Sovětů a Američanů? Odpověď lze nalézt v oblasti známé jako politická ekonomie náboženství.
V polovině dubna 2021 americký prezident Joe Biden ohlásil rychlé stažení amerických vojáků z Afghánistánu na základě časového harmonogramu předaného předchozí administrativou. Toto oznámení podnítilo vzpružení Talibanu, náboženské povstalecké skupiny, která předtím vládla v Afghánistánu v letech 1996 až 2001, dokud USA nezavedly sekulární režim. Začátkem července, navzdory agresivním pokrokem Talibanu, se Joe Biden rozhodl urychlit a dokončit stažení vojsk do konce léta. Prezident optimisticky prohlašoval, že nastolený režim se i nadále udrží. „Věřím Talibanu? Ne, „řekl Biden. „Věřím však schopnostem afghánské armády, která je lépe vycvičená, lépe vybavená a je stále povolanější, pokud jde o vedení války.“

Hlavní město Kábul se do šesti týdnů dostalo pod kontrolu Talibanu. Prezident Ashraf Ghani musel ze země uprchnout a další jednotlivci spojení s bývalou vládou požádali o azyl. Zdá se, že tato „lépe vycvičená a vybavená“ či „povolanější“ regulérní afghánská armáda nesplňuje nic z toho, co tvrdil Biden.

Ekonomika přísného náboženství: Taliban poskytuje efektivní správu věcí veřejných

Ekonomické studium náboženství není o tom, že se věnujete výzkumu, jak megacirkvi vydělávají velké množství peněz. Ekonomickou studii náboženství, která má kořeny v bohatství národů Adama Smithe, propagovaly sociologové Rodney Stark a Roger Finke a ekonom Laurence Iannaccone v polovině osmdesátých let minulého století. Jedno z nejdůležitějších a průkopnických zjištění z oblasti ekonomiky náboženství lze připsat Laurence Iannacconemu na počátku 90. let minulého století. Byl to pohled, který přímo poukazuje na příčiny úspěchu Talibanu. Skupiny s přísnými behaviorálními rituály jsou velmi účinné v organizování kolektivní akce. Iannacconeova odpověď je celkem jednoduchá. Náboženské denominace jsou v zásadě klubovým zbožím, ve kterém členové sdílejí mnoho kolektivních výhod (např. Sociální zabezpečení, společenství). Kvalita těchto kolektivních výhod je funkcí toho, nakolik lidé aktivně přispívají. Pokud jsou aktivní všichni, organizace je dynamická. Pokud je však mnoho členů v organizaci jen z toho důvodu, aby získali výhody, ale neúčastní se aktivně na chodu, organizace se stane anemických. Přísně náboženské skupiny proto vyžadují od svých členů, aby dokázali svou loajalitu tím, že se zapojí do nákladního a viditelného chování, které by žádný líný jedinec nechtěl snášet. Mnoho skupin, jako jsou bratrstva, spolky a přátelské společnosti (např. Zednáři), mají zvláštní a často trápení plné rituály potřebné na vstup, jako způsob třídění ty, kteří jsou oddaní od těch, kteří chtějí jen výhody, aniž přispěly.

Zapojení se do stigmatizujúceho chování také omezuje vnější příležitosti členy skupiny a váže jejich blíže k organizaci. Mormoni nemohou v pátek večer chodit ven pít do barů, většina jejich společenského kontaktu probíhá v rámci komunity, což má za následek, že jsou věrnější skupině. Konečným přínosem těchto nákladních překážek vstupu je, že výsledné klubové dobro je velmi vysoké kvality. Protože do skupiny patří pouze vysoce angažovaní jednotlivci, každý efektivně spolupracuje a z toho plynoucí kolektivně výhody jsou velmi cenné. Přísně náboženství jsou nákladné, ale vzhledem k výhody, které skupina poskytuje, je to dobrý obchod.

Ekonomika přísného náboženství: Taliban poskytuje efektivní správu věcí veřejných

Další ekonom, Eli Berman, využil Iannacconov pohled a aplikoval ho ke studiu teroristických organizací. Ve své knize Radikální, náboženští a násilní Berman vysvětlil, že zapojení do teroristických aktivit (např. Sebevražedné bombové útoky) nebo provozování povstalecké skupiny vyžadují vysoký stupeň spolupráce mezi členy skupiny. Pokud je někdo zajat nebo má nedostatky, může být ohrožena celá organizace. Berman poznamenal, že sebevražedné útoky nejsou typicky operace „osamělého vlka“, ale zahrnují mnoho jednotlivců, kteří mají různé úkoly, jako například vyhledávat cíle, vyrábět bomby či rozptylovat strážců.

Spojení striktní náboženské sekty s radikální povstaleckou skupinou je velmi efektivním způsobem posílení loajality a spolupráce. Jednotlivci, kteří dodržují přísná stravovací návyky, veřejně se modlí několikrát denně a studují náboženské texty s vyloučením všech ostatních aktivit, ukazují druhým, že budou pravděpodobně dobrými spolupracovníky.

Mohlo by Vás zajímat

Míra nezaměstnanosti ve Finsku v červenci klesla na osmiměsíční minimum

Míra nezaměstnanosti ve Finsku v červenci klesla na nejnižší úroveň za osm měsíců. Oznámil to v úterý statistický úřad v Helsinkách. Konkrétně míra nezaměstnanosti v...